Hvorfor gruppearbejde - studiegrupper


Ifølge lektor John B. Krejsler fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (Aarhus Universitet) har gruppearbejde ligesom alle andre arbejdsformer sine fordele og ulemper, også når man taler skoler og universiteter.
Resultatet afhænger blandt andet af, hvilke opgaver man skal løse, hvor man gør det, hvem man er sammen med og hvordan man løser problemet med folk på frihjul - de såkaldte freeriders.



Til hvad:
Til arbejde omkring udvidelse af forståelse og udvikling af et fælles materiale/pensum/produkt.
Hvis I skal være meget innovativ og skabe nye ting

Hvorfor:
Begejstring smitter
Sammen ved vi mere
Sammen bliver vi klogere
Sammen kan vi hjælpe hinanden
Sammen kan vi støtte hinanden til rent faktisk at arbejde med opgaven
Status i gruppen kan få os til at yde det maksimale og presse intelligensen 
En gruppe, der er god til at dele oplysninger, kan opnå bedre resultater end et individ alene.
Forskerne er kommet frem til, at to personer med den samme tilgængelige information træffer bedre beslutninger, end den bedste af de to ville gøre alene. kilde: videnskab.dk 

Hvorfor ikke:
Status i gruppen kan få os til at slukke og lukke pga. stress og bekymring. 
Bekymring kan påvirke evnen til at udnytte intelligenspotentialet
En velinformeret person kan blive usikker og dermed kan være med til at gruppen trække vidensniveauet ned.

»Hvis man skal overføre viden mellem folk, skal folk i teamet være forholdsvis forskellige, så de ikke ved det samme i forvejen. Men hvis de omvendt er meget forskellige, er det også svært for dem at overvåge og kontrollere hinanden, for så ved de ikke, om den anden gør, som han eller hun skal. Derfor vil problemet med frihjulspassagerer altid være størst, der hvor potentialet for at overføre viden også er størst,« kilde videnskab.dk Tor Eriksson.

Hvordan:
Brug lidt tid på at klarlæg, hvorfor I er tilstede og hvilke forvetninger I har til samarbejdet
Vær enige om målet, hvad der skal laves til hvornår og hvem der skal gøre hvad.
hvornår mødes I, hvor ofte mødes I, under hvilke omstændigheder/regler mødes I (f.eks. man kommer kun, hvis man har forberedt sig på det aftalte)
Hvem er god til hvad, til at tage noter, til at holde orden og system, til at finde på relevante alternative ideer, til at holde fast i den røde tråd, til at afrunde møderne og opstille forventninger til de næste møder



Problemer:
Dit team snakker og hygger sig og ikke så meget andet.

Personlige uoverensstemmelser kan ikke bruges til noget, tag det i opløbet
  • hold aftaler
  • vær forberedt
  • tal ordentligt til hinanden
  • fortæl hvad der er irriterende/svært/går dig på 
  • vær ærlig på en konstruktiv måde


Faglige uoverensstemmelser:
  • faglige konflikter er med til at træne argumentation, uenighed er ikke nødvendigvis dårligt. det er godt at diskutere og tolke. 
  • undlad at være med at være i gruppe med dem du er alt for enig med. Du lærer mere, hvis du skal forsvare dine holdninger eller ved at få belyst holdninger fra flere vinkler.
God ide
  • Ikke at være i gruppe med venner, da I meget hurtigt påvirker hinanden i en retning væk fra studiet.
  • tilrettelæg arbejdet, uddeleger må opgaver
  • ide og kritikfasen bør være fælles
  • 2 - 3 personer er et udemærket antal for en studie gruppe.
  • Peptalk hinanden, hvis I kan mærke at energien er ved at forsvinde.
  • Walk and talk, hvis I er ved at besvime ved skrivebordet, men vær helt klar på det I ønsker at debatterer, så det ikke bliver smalltalk.
  • gå af og til i hytte - hold planlagte pauser hvor I hygger jer sammen
»Hvis man skal undgå freerider-problemet, kræver det, at folk tør og kan tage problemet op i gruppen. Og så skal man tilrettelægge arbejdet ordentligt. Hvis man skal løse en større opgave, giver det mening at uddelegere små opgaver enkelte gruppemedlemmer, hvorimod selve idéfasen og kritikfasen tit kan finde meget inspiration i gruppearbejdet,« fortæller ph.d. John B. Krejsler, der har forsket i 'sociale teknologier' som gruppe- og projektarbejde.




Undervisning:

Folkeskole fra 5. klasse

Mål:
Eleverne bliver mere bevidste om deres egne rolle i forbindelse med et gruppe arbejde.
Læreren få indblik i problemerne set med elevrolle.
Elev og lærere hjælper hinanden til fremtidig forbedring af gruppearbejde.

Læringsmål:
Du skal øge din viden om elementer ved gruppearbejde
Du skal øge din bevidsthed om egen læring og dit personligeudtryk
Du skal øge din bevidsthed om kommunikation og samarbejde

Evaluering:

Filmen/dramastykket "et nedren gruppearbejde" fremstilles, her skal vises forskellige roller i gruppearbejdet og eventuel en løsning.

Del 1

Hvornår mener du/I gruppearbejde er godt.
Hvonår mener du /I det er bedre at arbejde alene.

Del 2

1. Hvordan kan man kan lave grupper. Se filmklippet og prøv legen tal om fordele/ulemper ved den for for gruppedeling.


2. Hvordan kan man ellers blive inddelt i grupper. Gå  i grupper og noter, hvilke måder I er vant til at blive delt ind efter i skolen, i fritidssaktiviteter, i frikvarteret - brug evt. CL struktur
3. Fælles tales om fordele og ulemper
4. Er der forskel på gruppedannelse til leg i forhold til gruppedannelse til skolearbejde?
5. Hvad synes du er elevens ansvar ved faglige skolegruppedannelser?
6. Hvad synes du er lærerens ansvar ved faglige skolegruppedannelser?



7. Fremstil en film/et lille drama stykke hvor I viser steriotyper/en gruppe med problemer i samarbejdet.





Link og henvisninger:

Målet bag CL er - kort fortalt - at give eleverne faglig viden og færdigheder, men samtidig også med det sigte, at alle udvikler deres færdigheder indenfor kommunikation, tænkning og videndeling. Udover at optimere læringen er tanken bag CL også at træne og udvikle elevernes sociale kompetencer og demokratiske sindelag.

Jigsaw peer

 Rugbrødsmetoden til  Ping-pong par  Par på tid  Ordet rundt  Mix-par-svar
Er du blå i hovedet..

Vi bliver dummere af gruppearbejde - videnskab.dk
Gruppen er klogere end individet - videnskab.dk
Teamwork kan være en dårlig forretning - videnskab.dk

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler