Cooperativ Learnings strukturer


Cooperative Learning (CL) at lære i samarbejde.

Eleverne skal udvikle faglig viden og færdigheder samtidig med at de udvikler deres færdigheder indenfor kommunikation, tænkning og videndeling. Her trænes sociale og demokratiske spilleregler.

CL består af en række forskellige strukturer, hvis formål er at få eleverne til at arbejde mest muligt.

CL Kræver stadig en stor grad af klasseledelse.

Det var meget kort fortalt - tanken her er at opstille de forskellige strukturer, så jeg kan bruge dem mere bevidst og henvise til dem i forskellige undervisningsforløb.


__________



Dobbelt cirkler

Ekspert puslespil
fase 1) Hver "hjemgruppe" sender en ekspert til forskellige tekstposter eller et vidensområder (arrangeret af underviseren) Områder de sendte eksperter skal sætte sig ind i. De bliver dermed eksperter på deres eget område. De skal kunne videreformidle deres viden til "hjemgruppen" og derfor sammen øve sig samme med eksperterne på hvad der skal siges i næste fase.
Fase 2) Eksperterne går til egen "hjemgruppe" og deler den viden der er hentet.

En for alle

Find min regel

Flachcard regel



Huskesedler
Grupper på fire. En bunke kort med begreber/ord o.lign. sorteres i bunker.
Overskriften på bunkerne er a) det kan vi b) det er vi usikre på c) det kan vi ikke.
Hvis alle 4 elever ikke kan forklare begrebet, ryger kortet direkte i ”Det kan vi ikke”-bunken.
Kan nogle af eleverne forklare begrebet, forklarer de det for de øvrige i gruppen.
Når alle er sikre på forklaringen, ryger kortet over i ”Det kan vi-bunken”.

Møde på midten” (Dansk, engelsk, projekter og repitition)

Ordet rundt (brugbar i alle fag, repetition, evaluering, brainstorm)
Læreren giver et emne eller en opgave med flere svar muligheder.
Efter tur kommer teammedlemmerne med deres oplæg til svar









Rollelæsning (alle fag)



Svar-bazar/People hunt (Dansk, sprogfag, matematik og naturfag)
Man udarbejder spørgsmål f.eks. til en tekst. Det kan være spørgsmål lavet af læreren, men meget gerne af eleverne. Man finder selv svar på  spørgsmålene. Herefter går man rundt for at høre andre i ens spørgsmål, men også for selv at blive hørt.

Team-erklæring (Dansk, naturfag, historie, samfundsfag og projekter)

Team-par-solo (Dansk, sprogfag, matematik og naturfagene)

Tænk-par-del/par på tid (brugbar i alle fag)
I grupper på fire tænker eleverne over en problemstilling. Herefter udveksles tanker med sidemanden. Sidst deles tankerne med resten af gruppen. Sæt gerne tid på hver del.

Værdi-linje (Dansk, geografi, samfundsfag, hjemkundskab, filosofi og klassens time)







Link:
Youtube - Filmkompagniet har flere små film om CL
Hjemmeside med overblik ala det jeg har forsøgt at lave
Er du blå i hovedet af at lave kort
Dafolo - liste over strukturer Giver godt overblik fotos er fra denne liste
Der findes store mægder af litteratur om fundamentet for CL på biblioteket og nettet.





Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler