Snedronningen, en dannelsesrejse for børn - et forløb på vej
Forløb ikke gennemført og ikke helt gennemarbejdet
Filmen herover syntes min artige 5. klasse var MEGET kedelig. Svært for dem at bevare koncentrationen.
Målgruppe - 5. klasse i december
Tid - ca. en uge i dansklektionerne
Forløb:
Vi skal læse et H.C. Andersen eventyr. Vi skal øve os i at lave personkarakteri-stik og se nærmere på miljøet. Kan du huske, hvad det indebærer?
Kort brainstom på tavlen (fysisk, psykisk, statisk, dynamisk, eventyrtræk)
1. Læs historien om snedronningen Eventuelt kan klassen deles i grupper som får en del de arbejder med.
del 1 og 2 - del 3 -del 4 - del 5 -del 6 - del 7
del 1 med collager
del 1 - del 2 . del 3 - del 4 - del 5 - del 6 - del 7 del 8 engelsk tegnefilm
2. hvis der arbejdes i grupper kan hver gruppe fremlægge deres del af eventyret, f.eks. som photostory eller lav et resume og skriv det pænt ind på et halvt A4 ark.
3. Fælles findes eventyrtræk
4. Fælles laves en alfabetisk liste over de personer, der optræder i eventyret
5. Noter hvem der er hjælpere og hvem der er modstandere
6. Sæt stjerne ved hovedpersoner
5. Lav et navnedigt over Gerda og et over Kay.
Navnedigte består kun af adjektiver/tillægsord, som beskriver og passer til personen. Link til søgemaskine på tillægsord der begynder med
Eksempel på navnedigt med navnet Joan:
6. I grupper arbejdes med følgende spørgsmål: Hvem stopper Gerda? Med hvilket "kneb" bliver Gerda stoppet? Hvordan har Gerda det imens? Hvordan kommer hun videre? Lærer hun noget?
7. Hvad er det H.C. Andersen ønsker at lære os?
Henvisning til andre dankfaglige undervisningsforløb:
Gyldendal opgaver:
kopiark
Opgaver
Filmcentralen
H.C. Andersens eventyr er her fortalt som digitalt teater.
Clio online har opgaver til dette
Hvilke andre historier kender du hvor sne spiller en stor rolle?
løven, heksen og garderobeskabet, Frost, snehvide ha ha :-)
Dansk faglige link:
Kristendomsundervisning - genfortælling af eventyret, lille skrift
Visit Andersen - Snedronningen resume og analyse - reference til Grantræet
Matriale anmeldelse fra folkeskolen
Helle for Snedronningen
hc andersen centret - snedronningen
arkiv for dansk litteratur - Snedronningen - hele teksten
liste over religiøse motiver
Litteratursiden.dk Uskyldens magt
Litteratursiden.dk Gyset og eventyret
Gyldendal - Analyse og fortolkning af Snedronningen
Dansk 2000 nyheder til grønlandske dansklærere fokus på hc andersen
Her kan jeg anbefale at læse Edmund Dulacs smukke billeder eller Vladislav Erko
I do art - at finde muligheder i en pose skrald dansk kunstner der arbejder med snedronningen i sin kunst
pinterest - snedronningen
Birgit Kjærulffs strikket krammefigur
voksede papirklip
herunder fotos der relaterer til kulde
Filmen herover syntes min artige 5. klasse var MEGET kedelig. Svært for dem at bevare koncentrationen.
Dansk
Målgruppe - 5. klasse i december
Tid - ca. en uge i dansklektionerne
Forløb:
Vi skal læse et H.C. Andersen eventyr. Vi skal øve os i at lave personkarakteri-stik og se nærmere på miljøet. Kan du huske, hvad det indebærer?
Kort brainstom på tavlen (fysisk, psykisk, statisk, dynamisk, eventyrtræk)
1. Læs historien om snedronningen Eventuelt kan klassen deles i grupper som får en del de arbejder med.
del 1 og 2 - del 3 -del 4 - del 5 -del 6 - del 7
del 1 med collager
del 1 - del 2 . del 3 - del 4 - del 5 - del 6 - del 7 del 8 engelsk tegnefilm
2. hvis der arbejdes i grupper kan hver gruppe fremlægge deres del af eventyret, f.eks. som photostory eller lav et resume og skriv det pænt ind på et halvt A4 ark.
3. Fælles findes eventyrtræk
4. Fælles laves en alfabetisk liste over de personer, der optræder i eventyret
5. Noter hvem der er hjælpere og hvem der er modstandere
6. Sæt stjerne ved hovedpersoner
5. Lav et navnedigt over Gerda og et over Kay.
Navnedigte består kun af adjektiver/tillægsord, som beskriver og passer til personen. Link til søgemaskine på tillægsord der begynder med
Eksempel på navnedigt med navnet Joan:
J- jovial, jomfruelig, jordskælvsramt
O - organiseret, objektiv, omfangsrig, omgængelig, oprigtig, oprørsk, optimistisk
A - absolut, arvelig, arbejdsom, afgørende, ansvarlig, automatisk, atmosfærefyldt
N - nagelfast, nysgerrig, naturlig, nordisk, nøgen, nittenårig
6. I grupper arbejdes med følgende spørgsmål: Hvem stopper Gerda? Med hvilket "kneb" bliver Gerda stoppet? Hvordan har Gerda det imens? Hvordan kommer hun videre? Lærer hun noget?
7. Hvad er det H.C. Andersen ønsker at lære os?
Henvisning til andre dankfaglige undervisningsforløb:
Gyldendal opgaver:
kopiark
Opgaver
Filmcentralen
H.C. Andersens eventyr er her fortalt som digitalt teater.
Clio online har opgaver til dette
Hvilke andre historier kender du hvor sne spiller en stor rolle?
løven, heksen og garderobeskabet, Frost, snehvide ha ha :-)
Dansk faglige link:
Kristendomsundervisning - genfortælling af eventyret, lille skrift
Visit Andersen - Snedronningen resume og analyse - reference til Grantræet
Matriale anmeldelse fra folkeskolen
Helle for Snedronningen
hc andersen centret - snedronningen
arkiv for dansk litteratur - Snedronningen - hele teksten
liste over religiøse motiver
Litteratursiden.dk Uskyldens magt
Litteratursiden.dk Gyset og eventyret
Gyldendal - Analyse og fortolkning af Snedronningen
Dansk 2000 nyheder til grønlandske dansklærere fokus på hc andersen
Billedkunst
Google billedsøgning på Edmund Dulac |
Her kan jeg anbefale at læse Edmund Dulacs smukke billeder eller Vladislav Erko
Vladislav Erko - smukke illustrationer til snedronningen |
I do art - at finde muligheder i en pose skrald dansk kunstner der arbejder med snedronningen i sin kunst
pinterest - snedronningen
Birgit Kjærulffs strikket krammefigur
voksede papirklip
Engelske kopiark med motiver fra noget der minder om frozen
kilde: hc andersen centret |
NT Tema om kulde side 10 og 11
link |