Manga

google billedsøgning på manga
Status:

Eleverne har inden dette forløb arbejdet med elementær tegning - f.eks. via Mona Brookes "Tegn med børn" eller Betty Edwards "At tegne er at se". 


Overordnet formål med forløbet.

uvm nye fællesmål


link: uvm 
Færdigheds- og vidensmål:

  • Eleven skal øge sin viden om genrens overordnede visuelle virkemidler
  • Eleven skal kunne genkende genretræk 
  • Eleven skal producere et udkast til en Yonkoma og fremstille denne
  • Eleven skal øge sikkerheden i brug af tegneredskaber 


Kopiark udleveres og eleverne
farvelægger i forhold til det
de kan før og efter.

    Læringsmål:
    • Jeg ved at Manga er japansk for tegneserie og at der findes mange forskellige slags
    • Jeg kan genkende og fremstille en figur med mangatræk 
    • Jeg kan genkende og tegne forskellige ansigtsudtryk, vrede, pinlighed, sorg, chok og frygt, 
    • Jeg kan genkende og  ved hvad en chibi-figur er og hvad den bruges til i en manga
    • Jeg kan genkende og lægge en passende baggrund på min manga
    • Jeg kan genkende og anvende talebobler og kasser
    • Jeg kan genkende lyd ord og forstår hvad de bruges til i en manga
    • Jeg kan lave en Yonkoma
    
    Gennemførsel:

    Forløbet indledes med en fælles billedsamtale, evt. udfra Google opslag eller elevernes egne måske medbragte tegneserie favoritter. Hvad ved vi allerede om genren?

    Det er en god ide at fylde lokalet med eksempler på manga figurer, udsnit fra tegneserier, forskellige forenklede udtryk m.m. Ligeledes vil det være godt at skabe adgang til bøger om manga.

    Eleverne orienteres om forløbet og forholder sig til opstillingen af mål for forløbet evt. ved hjælp af ovenstående kopiark. 
    
    Herefter arbejdes med følgende punkter:
    Tegneøvelser, fælles med vægt på følelsesudtryk og virkemidler

    Udvikling af hovedperson, personlighed, kendetegn, redskaber, navn

    Udvikling af historie

    Mindre tegneprojekt - evt. yonkoma (firpanelshistorie), hvor ovenstående preson og historie benyttes.
    ekstra: Hovedperson forstørres f.eks. til A3. Herefter fotograferes figuren i virkelighedens landskaber. Det kan være eleven tager foto af hovedpersonen, som sover i elevens egen seng, eller spiser med ved aftensmad                                   
    ekstra: Eleven filmer sin tegneserie og fortæller om arbejdspocessen eller om indholdet i historien.

    Forløbet afsluttes med en fælles samtale om produkter og forløbet. Hvad var godt, svært, sjovt...Er der lavet film vises disse

    Bemærk

    Min erfaring efter gennemførsel af ovenståendeforløbe er, at opgaven for flere elever kan være en meget åben opgave. Disse kunne have haft glæde af at arbejde med en færdig historie. Hav derfor et par med i baghånden.


    Evaluering:
    • Gennem forløbet gives eleverne  respons og vejledning i forhold til de tegn på læring, der er opstillet under læringsmål.
    • Klassen inviteres til en lærerstyret billedsamtale omkring produkterne i forhold til den enkeltes udvikling gennem forløbet.
    • Afslutningsvis udstilles produkterne (Yonkoma og evt. en forstørret figur af hovedpersonen samt beskrivelse af evner) 
    Materialer og link:
    Mangaskolen, DR, Jan Kjær gennemgår elementer i Mangaen
    Jan Kjær: Mangaens magi, om de visuelle virkemidler i manga
    Jan Kjær: Manga, 20 tips og tricks
    Peter Gray, Lær at tegne Manga
    Faktalink om Manga




    


    Populære opslag fra denne blog

    små pause lege

    Heksefeber

    Papirler med og uden papir og ler