Manga
google billedsøgning på manga |
Eleverne har inden dette forløb arbejdet med elementær tegning - f.eks. via Mona Brookes "Tegn med børn" eller Betty Edwards "At tegne er at se".
Overordnet formål med forløbet.
uvm nye fællesmål
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven skal øge sin viden om genrens overordnede visuelle virkemidler
- Eleven skal kunne genkende genretræk
- Eleven skal producere et udkast til en Yonkoma og fremstille denne
- Eleven skal øge sikkerheden i brug af tegneredskaber
Læringsmål:
- Jeg ved at Manga er japansk for tegneserie og at der findes mange forskellige slags
- Jeg kan genkende og fremstille en figur med mangatræk
- Jeg kan genkende og tegne forskellige ansigtsudtryk, vrede, pinlighed, sorg, chok og frygt,
- Jeg kan genkende og ved hvad en chibi-figur er og hvad den bruges til i en manga
- Jeg kan genkende og lægge en passende baggrund på min manga
- Jeg kan genkende og anvende talebobler og kasser
- Jeg kan genkende lyd ord og forstår hvad de bruges til i en manga
- Jeg kan lave en Yonkoma
Gennemførsel:
Forløbet indledes med en fælles billedsamtale, evt. udfra Google opslag eller elevernes egne måske medbragte tegneserie favoritter. Hvad ved vi allerede om genren?
Det er en god ide at fylde lokalet med eksempler på manga figurer, udsnit fra tegneserier, forskellige forenklede udtryk m.m. Ligeledes vil det være godt at skabe adgang til bøger om manga.
Eleverne orienteres om forløbet og forholder sig til opstillingen af mål for forløbet evt. ved hjælp af ovenstående kopiark.
Det er en god ide at fylde lokalet med eksempler på manga figurer, udsnit fra tegneserier, forskellige forenklede udtryk m.m. Ligeledes vil det være godt at skabe adgang til bøger om manga.
Eleverne orienteres om forløbet og forholder sig til opstillingen af mål for forløbet evt. ved hjælp af ovenstående kopiark.
Herefter arbejdes med følgende punkter:
Herefter arbejdes med følgende punkter:
Tegneøvelser, fælles med vægt på følelsesudtryk og virkemidler
Udvikling af hovedperson, personlighed, kendetegn, redskaber, navn
Udvikling af historie
Mindre tegneprojekt - evt. yonkoma (firpanelshistorie), hvor ovenstående preson og historie benyttes.
ekstra: Hovedperson forstørres f.eks. til A3. Herefter fotograferes figuren i virkelighedens landskaber. Det kan være eleven tager foto af hovedpersonen, som sover i elevens egen seng, eller spiser med ved aftensmad
ekstra: Eleven filmer sin tegneserie og fortæller om arbejdspocessen eller om indholdet i historien.
Forløbet afsluttes med en fælles samtale om produkter og forløbet. Hvad var godt, svært, sjovt...Er der lavet film vises disse
Bemærk
Min erfaring efter gennemførsel af ovenståendeforløbe er, at opgaven for flere elever kan være en meget åben opgave. Disse kunne have haft glæde af at arbejde med en færdig historie. Hav derfor et par med i baghånden.
Evaluering:
- Gennem forløbet gives eleverne respons og vejledning i forhold til de tegn på læring, der er opstillet under læringsmål.
- Klassen inviteres til en lærerstyret billedsamtale omkring produkterne i forhold til den enkeltes udvikling gennem forløbet.
- Afslutningsvis udstilles produkterne (Yonkoma og evt. en forstørret figur af hovedpersonen samt beskrivelse af evner)
Mangaskolen, DR, Jan Kjær gennemgår elementer i Mangaen
Jan Kjær: Mangaens magi, om de visuelle virkemidler i manga
Jan Kjær: Manga, 20 tips og tricks
Peter Gray, Lær at tegne Manga
Faktalink om Manga
Jan Kjær: Mangaens magi, om de visuelle virkemidler i manga
Jan Kjær: Manga, 20 tips og tricks
Peter Gray, Lær at tegne Manga
Faktalink om Manga