Billedkunst - Sport

Note til eksamen

Tema

Hvorfor dette tema i billedkunst
Sport optager en stor del af mediefladen i den europæiske kultur. 

Her ses og indkodes idealer, som spejler historisk kulturelle idealer. Her ses nærmest hellige fællesskaber. Her er oplevelser og begejstring på tværs af sociale skel og alligevel med klare sociale skel. Her er individualitet og holdsamarbejde. Her er kulturelle forskelle. Her er dyrkelse af kroppen. Her er politik, historie, kultur, selviscenesættelse, helte, vindere og tabere. Her er store følelser i spil. Her er mange penge i spil. Her er etik og moral i spil.

Men lægger vi mærke til hvilket visuelt udtryk vores (eller vores venners) favorit sportsgren benytter? Kender og forstår vi baggrunden bag symbolerne?

Tematisering er væsentlig, da det medfører mulighed for en bevidst stillingtagen, en reflekteret forståelse og en holdning til det visuelle billede, herunder det fællesskab, den manipulation, der omkranser sporten på godt og ondt.
Relevante
Link og
Bøger
DRdk sportsforbund og link til andre relevante sider

Til uv forløb på bloggen

Visual news herfra er inspirations fotos taget
It's Nice That artikel om Jen(s) Ulrich


polfoto regler
googleart torvaldsen
Baggrunds artikler
Arvedsen, Karsten (2002): ”Billedkunstfaget og brugen af multimedier i spændingsfeltet mellem kunsten og den øvrige visuelle kultur”: 42-66 i Mie Buhl (red.): Billeder og multimedier. Dansklærerforeningen
Arvedsen, Karsten og Helene Illeris (2006): ”Mellem kunstblik og antroblik”: 26-30 i Billedpædagogisk Tidsskrift, 3/2006
Korsgaard, Ove, 2009, Sport som modernitetens æstetiske agent i Tekster
Diverse kataloger fra kunstudstillinger om fodbold, som I ser i undervisningen

Ideer til produkter
til udstillingen
Nasubi klasse golf og drikkevand
Ko og golfkugle
Ostevoks mand golfslag
Fotomanipulation – mig og mit idol
Tegneserie – Joan og sporten
Fotoserie fra håndbold i Italien



Kompetence område

Hvad eleverne skal kunne efter endt undervisning. Kan eleven anvende kvalifikationerne i praksis og reflektere over egen løsning.
Kvalifikationsramme

Konkrete videns- og færdighedsmål.
Udvikles gennem viden, færdigheder samt holdninger og værdier i et gensidigt og vekselvirkende samspil.

Forløb med statue og skulptur
Ved udgangspunkt i sportsverdenens fotos ligger en mulig motivation, der bunder i elevens eget genkendelige og trygge visuelle baggrund.

Elevernes fornemmelse for kroppens proportioner, bevægelse, mimik øges. Ligeledes får eleverne indblik i digital klipning og fotomanipulation.
Eleverne får øget viden om statuen som genre.
Eleverne får øget viden om sportsfotoet som genre.
Eleverne får øget viden om kameravinkling som virkemiddel.

Overordnede kompetencemål
Niveau 1.

Niveau 2.

Niveau 3.

Reflekteret anvendelse af digitale redskaber.

Reflekteret anvendelse af virkemidler, som f.eks. hvilken betydning det har at ansigtet er fra en statue.

Reflekteret betragtning af  forskelle i bevægelse og positurer indenfor forskellige sportsgrene
Udvælge og indsamle motiver til tematisk-motivkreds.

Reflekteret sortering og brug af motivkreds.

Manuel collagefremstilling.
Overføring og uploading af digitale billeder.

Med støtte brug af digitale fotoværktøjer som f.eks. Gimp.

Bevidst brug af simple fotografiske virkemidler.

Brug af Gimp uden støtte.

Refleksion over sammenhæng mellem kroppens muligheder i virkeligheden og i kunsten.
Forløb
Kan være individuelt såvel som i mindre grupper.

Punkt 1 til 4 – vil i overbygningen kunne gøres digitalt, f.eks. ved at bruge Picasas collage værktøj.

Man kan eventuelt gøre det omvendt, begynde med skulpturbesøg og derefter finde sportsmotiver.


1.       Indsaml motivkreds fra selvvalgt sportsgren – google, avistillæg, temamagasiner.
2.       Sorter i bunker, vælg selv overskrift for bunkerne.
3.       Cooperative Learning - forklar og lyt til andres refleksioner i sorterings arbejde.
4.       Udvælg tre billeder du synes er gode. Redegør for valg.
5.       Prøv om nogen kan stå i stillingerne på billederne. Vis hvilke stillinger, man især står i ved udøvelse af din favorit sport. Hvor længe kan du stå sådan?
--
6.       Visning af Jen Ulrichs billeder. Samtale om beskæring, værktøj, kontraster m.m.
--
7.       Besøg på glyptoteket eller Torvaldsen med kamera – først oplevelse og indtryk af rum, størrelsesforhold og betragtning af statuer. Herunder materialer.
Herefter søgen efter motiv til Jen Ullrichs parfrase/kopi/fortolkning. Udvælg og fotografer. Prøv evt. at stå i stillingen selv.
8.       Ved brug af Gimp (eller ved manuel klippe klister), udarbejdes en eller flere fortolkninger af Jen Ullrichs værker.
--
9.       Udstilling af klassens produkter, snak om forskelle og virkemidler.



Andre muligheder eller videre arbejde

-påklædningsdukke, tøjets visuelle udtryk

-Videofilm, det visuelle kropssprog i sporten

-Film med ritualer
Lav en personlig påklædningdukke. Brug evt. foto af eleven i fuldfigur.
Dukken skal være fan af FCK eller Brøndby, hvilket tøj har den på.
Dukken skal være dommer i en fodboldkamp.
Dukken skal spille tennis
Dukken skal svømme
Dukken skal til ridning
Hertil kan laves udstyr, som golfbag, badminton ketcher, hest, …

Fremstil en film der forklarer hvordan man hepper, hvordan man får point, hvordan man opfører sig når man vinder/taber…


Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler