Billedkunst - Sport
Note til eksamen
|
|
Tema
|
|
Hvorfor dette tema i billedkunst
|
Sport optager en stor del af mediefladen i den europæiske
kultur.
Her ses og indkodes idealer, som spejler historisk kulturelle
idealer. Her ses nærmest hellige fællesskaber. Her er oplevelser og
begejstring på tværs af sociale skel og alligevel med klare sociale skel. Her
er individualitet og holdsamarbejde. Her er kulturelle forskelle. Her er
dyrkelse af kroppen. Her er politik, historie, kultur, selviscenesættelse,
helte, vindere og tabere. Her er store følelser i spil. Her er mange penge i
spil. Her er etik og moral i spil.
Men lægger vi mærke til hvilket visuelt udtryk vores (eller
vores venners) favorit sportsgren benytter? Kender og forstår vi baggrunden
bag symbolerne?
Tematisering er væsentlig, da det medfører mulighed for en bevidst stillingtagen,
en reflekteret forståelse og en holdning til det visuelle billede, herunder det fællesskab, den manipulation, der omkranser sporten på godt og ondt.
|
Relevante
Link og
Bøger
|
Til
uv forløb på bloggen
Visual news herfra er inspirations fotos taget
It's Nice That artikel om Jen(s) Ulrich
polfoto regler
googleart
torvaldsen
|
Baggrunds artikler
|
Arvedsen, Karsten (2002):
”Billedkunstfaget og brugen af multimedier i spændingsfeltet mellem kunsten
og den øvrige visuelle kultur”: 42-66 i Mie Buhl (red.): Billeder og
multimedier. Dansklærerforeningen
Arvedsen, Karsten og Helene Illeris
(2006): ”Mellem kunstblik og antroblik”: 26-30 i Billedpædagogisk Tidsskrift,
3/2006
Korsgaard, Ove, 2009, Sport som
modernitetens æstetiske agent i Tekster
Diverse kataloger fra kunstudstillinger
om fodbold, som I ser i undervisningen
Skysports
http://live.skysports.com/ScoreCentre/football.html Engelsk fodbold med mere Bundesliga http://liveticker.bundesliga.de/de/co12/se9024/md29/#,n1 Tysk fodboldAllsvenskan http://svenskfotboll.se/livescore/#?game=000001027 Svensk fodbold Superliga http://www.superliga.dk/ Dansk fodbold http://www.marca.com/eventos/marcador/futbol/2012_13/primera/jornada_32/mal_ray/ Spansk fodbold |
Ideer til produkter
til udstillingen
|
Nasubi klasse golf og drikkevand
Ko og golfkugle
Ostevoks mand golfslag
Fotomanipulation – mig og mit idol
Tegneserie – Joan og sporten
Fotoserie fra håndbold i Italien
|
Kompetence område
Hvad eleverne skal kunne efter endt
undervisning. Kan eleven anvende kvalifikationerne i praksis og reflektere
over egen løsning.
|
Kvalifikationsramme
Konkrete videns- og færdighedsmål.
Udvikles gennem viden, færdigheder
samt holdninger og værdier i et gensidigt og vekselvirkende samspil.
|
||
Forløb med statue og skulptur
|
Ved udgangspunkt i sportsverdenens fotos ligger en mulig motivation, der
bunder i elevens eget genkendelige og trygge visuelle baggrund.
Elevernes fornemmelse for kroppens proportioner, bevægelse, mimik øges.
Ligeledes får eleverne indblik i digital klipning og fotomanipulation.
Eleverne får øget viden om statuen som genre.
Eleverne får øget viden om sportsfotoet som genre.
Eleverne får øget viden om kameravinkling som virkemiddel.
|
||
Overordnede kompetencemål
|
Niveau 1.
|
Niveau 2.
|
Niveau 3.
|
Reflekteret
anvendelse af digitale redskaber.
Reflekteret
anvendelse af virkemidler, som f.eks. hvilken betydning det har at ansigtet
er fra en statue.
Reflekteret
betragtning af forskelle i bevægelse
og positurer indenfor forskellige sportsgrene
|
Udvælge
og indsamle motiver til tematisk-motivkreds.
Reflekteret
sortering og brug af motivkreds.
Manuel
collagefremstilling.
|
Overføring
og uploading af digitale billeder.
Med
støtte brug af digitale fotoværktøjer som f.eks. Gimp.
|
Bevidst
brug af simple fotografiske virkemidler.
Brug
af Gimp uden støtte.
Refleksion
over sammenhæng mellem kroppens muligheder i virkeligheden og i kunsten.
|
Forløb
Kan
være individuelt såvel som i mindre grupper.
Punkt
1 til 4 – vil i overbygningen kunne gøres digitalt, f.eks. ved at bruge
Picasas collage værktøj.
Man
kan eventuelt gøre det omvendt, begynde med skulpturbesøg og derefter finde
sportsmotiver.
|
1.
Indsaml motivkreds fra selvvalgt sportsgren –
google, avistillæg, temamagasiner.
2.
Sorter i bunker, vælg selv overskrift for
bunkerne.
3.
Cooperative Learning - forklar og lyt til andres refleksioner
i sorterings arbejde.
4.
Udvælg tre billeder du synes er gode. Redegør for
valg.
5.
Prøv om nogen kan stå i stillingerne på billederne.
Vis hvilke stillinger, man især står i ved udøvelse af din favorit sport.
Hvor længe kan du stå sådan?
--
6.
Visning af Jen Ulrichs billeder. Samtale om
beskæring, værktøj, kontraster m.m.
--
7.
Besøg på glyptoteket eller Torvaldsen med kamera –
først oplevelse og indtryk af rum, størrelsesforhold og betragtning af statuer.
Herunder materialer.
Herefter søgen efter motiv til Jen
Ullrichs parfrase/kopi/fortolkning. Udvælg og fotografer. Prøv evt. at stå i
stillingen selv.
8.
Ved brug af Gimp (eller ved manuel klippe klister),
udarbejdes en eller flere fortolkninger af Jen Ullrichs værker.
--
9.
Udstilling af klassens produkter, snak om
forskelle og virkemidler.
|
||
Andre
muligheder eller videre arbejde
-påklædningsdukke,
tøjets visuelle udtryk
-Videofilm,
det visuelle kropssprog i sporten
-Film
med ritualer
|
Lav en personlig påklædningdukke. Brug
evt. foto af eleven i fuldfigur.
Dukken skal være fan af FCK eller
Brøndby, hvilket tøj har den på.
Dukken skal være dommer i en
fodboldkamp.
Dukken skal spille tennis
Dukken skal svømme
Dukken skal til ridning
Hertil kan laves udstyr, som golfbag, badminton
ketcher, hest, …
Fremstil en film der forklarer hvordan
man hepper, hvordan man får point, hvordan man opfører sig når man
vinder/taber…
|