Note til eksamen - arkitektur
Tema
|
Arkitektur - Pladser
Eksempel på arbejde med arkitektur, visuel
kultur og vores fysiske omgivelser.
|
||
Hvorfor
dette tema i billedkunst
|
Arkitektur en stor del af den fysiske verden. Udformningen
af byrum påvirker os. Vi føler os små/store/trygge/utrygge. Historiske
samfundsforhold ses afspejlet i byrumsopbygningen. Sociologiske forhold
ligeså.
Her er en vidensniche, hvor Danmark allerede har sat sit
fodspor også i den ”store verden.” Et væsentligt marked også i fremtiden for
erhvervs-Danmark.
Politisk er opstillet faglige mål også for billedkunst.
Disse opfordrer til, at eleverne skal arbejde med aspekter af kunst, arkitektur
og design, samt eksperimentere med forskellige kunstneriske kreative metoder
og billedteknikker. I undervisningen skal skabe mulighed for at eleverne kan sanse, registrere, vurdere og
forholde sig aktivt til omgivelserne.
|
||
Relevante
Link og
Bøger
|
designer Brinjas miniature af eget hjem
Brinjas pinterest http://www.dac.dk/da/dac-learning/netundervisning/
Her ligger guld af viden om
arkitektur. Jeg har benyttet sitet i f.eks. 3. klasse, men det er relevant og
interessant også for voksne.
http://www.dac.dk/da/dac-learning/netundervisning/arksite-1/temaer-1/arkitekturens-historie-1/opgaver-1/ind-i-arkitekturen/ Undervisningsforløb fra samme site.
Et materiale, hvor temaet inddeles i
følgende felter, huse omkring dig, materialeundersøgelse,
arkitekturelementer, funktion, livet, verdens huse, anderledes huse,
detaljer/iagttagelse, kunstens huse, fantastiske huse. Her er opslag og
billedforløb.
Lærerens grundbog til indskolingen,
Knud Erik Christensen og Henrik Marxen
-
kap. 7 Huset. Her er et gennemtænkt
forløb omkring boligmiljø og arkitektens arbejde.
For de ældre klasser findes
materiale fra Dansklærerforeningen: Zoom, om at opleve arkitektur
|
||
Bk13
Baggrunds artikler
|
-
Papir
om rumoplevelse
-
Flensborg,
Ingelise og Møller, Kirsten(1996): Gesimser, karnapper og høje spir (i uddrag
a og b). Gyldendal
-
Rosenberg,
Rikke og Berit Anne Larsen (1998): ’Passager’ i Passepartout 12, 1998
-
Fogh,
Charlotte (2002): ’Scenografi er iscenesættelse af fortællinger i rum – ikke
kun i teatret’: 2-7, i Billedpædagogisk
Tidsskrift nr. 3, 2002
-
Nagbøll,
Søren (2004): ’Rigskancelliet- om at forstå oplevelse af arkitektur’: 39-61 i
Kragelund, Minna (red.): Ting og
tingester. DPU forlag
-
De
Wall, Allan (1989): Arkitektur og plan ( kap.3 To pladser med konger til
hest:22-28). DLF
-
Dansk
Arkitektur Center (2002): Arkitektur – Hvorfor? Derfor? (Undervisningsmateriale)
-
Arvedsen,
Karsten (2012): ”Betydning”: 4-7 i Billedpædagogisk Tidsskrift, 2/2012
|
||
BK13
Produkter
til udstillingen
|
Model - brønden
Model - eget hjem
Photostory – køge
|
||
UNDERVISNINGSFORLØB – ultimo 3.
klasse
|
|||
Overordnede læringsmål for temaet
|
Eleverne skal
a. øge kendskabet til nærmiljøet
(evt. kontra andre miljøer).
b. øge kendskabet til forskellige
hustyper/bygningsværker (herunder berømte bygningsværker)
c. udvikle et ordforråd, der
indeholder arkitektudtryk, som hjælper til at
beskrive, konkretisere og kommunikerer
d. øge bevidstheden om forholdet
mellem
form, funktion, materialer, rum, størrelsesforhold, lys, lyd,
udsmykning,
omgivelser, samt den virkning et miljø har på eleven
e. konstruere huse/miljøer i
forskelligt materiale med bevidst stillingtagen til de
nævnte forhold i punkt d.
f. udvikle og differentiere skemaet
for hus
g. få en begyndende forståelse for
begrebet plantegning
h. åbne for interesse for andre
bolig og bygningsformer end de kendte
g. udvide kendskabet til kunstens
husbilleder
i. fremstille plantegning, skitse og
model af egen drømme bolig.
j. udnytte indtryk og ny viden til
fremstilling af eget billedarbejde
|
||
Forløb
1-10 plant billedarbejde omkring
egen bolig.
Papir, blyant, viskelæder, tuch,
lineal, saks, lim
Motivkreds med forskellige huse
11 – 14
Rumligt billedarbejde omkring
fremtidshus/drømmehus
Karton, æsker… alt brugbart til
bygning…
Lim, malertape, akryl…
Motivkreds med boliger som er
anderledes end nærmiljøet – gerne boliger som er inspireret af dyrs boligform
Motivkreds kunstens billeder af huse
|
Intro:
Hvad handler temaet om, hvad ved vi, hvad skal vi vide mere om
Plant
1.
Alle
elever tegner et ”før” billede af et hus. Dette til brug ved evaluering.
Tegningerne samles ind og gemmes. Husk, navn på.
2.
På
tavlen - tegn et typisk skema for hus på tavlen. Et hvor vinduerne sidder for
højt og døren er for lav. Tegn en pindemand ved siden af huset. En som enten
passer til vinduerne eller til døren. Tal om, hvad der sker, når figuren skal
ind i huset. Hvordan kan skemaet komme til at passe bedre til manden? Fælles
retning af tegningen. Eleverne tegner huse på tavlen. Samtale om de tegnede
huse. (ekstra - Er det blevet til en by? Hvad er en by)
3.
Inddel
eleverne i grupper. Udlever samme motivkreds med forskellige huse. Klip billederne
ud. Sorter. Find fællestræk ved alle husene. Fælles samtale om sortering. På
tavlen eller flipover noteres stikord f.eks. under
overskriften - Hvad er et hus? (ekstra
- De udklippede billeder bruges til en collage)
4.
Opdel
i grupper, hver gruppe læser og fremlægger et punkt fra ”hvad er arkitektur” dac.dk. Underfremlægning af hvert
punkt gives plads til snak om erfaringer, eget hjem, fantasier. På flipover
noteres punkterne: form, funktion, materialer, rum, størrelsesforhold, lys,
lyd, udsmykning, virkning.
5.
Udflugt
nærmiljøet/feltarbejde.
Her
samtales om de huse, der mødes. Medbring en liste med punkterne fra punkt 4.
Brug den som støtte undervejs. Lektie, gå hjem og se grundigt på den bolig du
bor i. Orienter forældre om de punkter, der er udgangspunkt for
observationerne.
6.
Opgave
tegn dit eget hus, som du husker det. Brug begreberne gavl og facade.
Tegningerne hænges op. Her samtales om virkemidler. Stregens styrke, rum,
synsvinkel, størrelsesforhold, detaljer… Hvad tror I der vil ske hvis
blyantstregerne tegnes op med tuch, lineal. Kan man med farveblyanter o.lign.
illustrere beklædningen af mur o.lign. (ekstra: lav ændringer) gentag
virkemiddel processen.
7.
Fotosafarie
– på google/i nærmiljøet. Opbyg motivkredse af vinduer, døre, skorstene,
tagbelægning, facader.. Samtale om forskelle og ligheder. Motivkredsen kan bruges
senere ved fremstilling af skitser eller som dele i collage.
8.
Fælles
ved samartboard opslag på googlemaps over skolen. Betragt skoleovenfra, tal
om synsvinkel. Hvor sidder vi, hvad kan vi genkende, er noget ændret siden
billedet er taget….
Billedopslag
på orden plantegning. Samtale om begrebet. Zoom ind på en tilfældig. Lav en
fantasi vandring i plantegningen.
Hvem
kan finde indgangen? Hvad betyder det symbol (f.eks. symbolet for dør).
Hvordan ses forskel på ydremur og indermur? Hvor går man ind? Hvor kan man så
gå hen? Hvem har hvilket værelse? Hvad sker der hvis x banker på den væg (ind
til y’s værelse? Hvordan tegnes førstesale, trapper m.m.
Lektie:
undersøg eget hjem, hvordan er det bygget op, hvad med første salen, hvilke
rum ligger ovenpå hinanden.
9.
Lav
en plantegning af dit eget hus. Ophængning, hvilke symboler benyttes forstås
de, virkemiddel gennemgang. Samtale om de forskellige hjem. Er der
fællestræk. Er der nogen som skiller sig ud.
10. Udflugt hvor elevernes hjem besøges,
medbring digitale kameraer. Fælles aftale om vinkel og afstand, eleven tager
foto af eget hjem efter aftalerne. (evt. stoppe i længere tid for at lave
iagttagelsestegninger). Foto printes ud. Samtale om fotoet, hvad dækker for
huset, hvad kendetegner huset…
Evaluering:
Lav en samlet udstilling af
produkterne fra punkterne ovenfor. Samtale om ophængning, sammenhæng, hvilket
produkt er du mest stolt af? hvorfor? Hvordan fremhæves det (f.eks. ramme)…
Hvilken udvikling er der sket i
forhold til første tegning. Hvad har du lært?
Rumligt
11. Samtale og gennemgang af motivkreds
af boliger og bygninger, som er anderledes end boligerne i nærmiljøet. Hvor
har arkitekten hentet inspiration fra? F.eks. fra dyrs boliger. Hvad benyttes
bygningerne til? Er nogle huse fra gamle dage, hvad kendetegner dem? Hvordan
skal fremtidens boliger se ud? Hvordan vil du gerne bo?
12. Motivkreds af forskellige kunstneres
hus afbildninger, samtale om materialer, virkemidler m.m.
13. Fremstil din version af et
kunstnerisk hus, lav en skitse, en facadetegning. Overvej hvorfor bygningen
skal se ud som den gør, overvej hvilken/hvilke funktioner den skal indeholde.
Overvej hvordan, samt hvad der kan lade sig gøre med de materialer, der er
adgang til. Lad dig inspirere af de kunstværker og bygninger du har set.
14. Fremstil om muligt din bygning eller
den version det lader sig gøre at fremstille. Hvis du må gå på kompromis, så
forklar hvor og hvorfor, samt hvad du gjorde i stedet.
Evaluering:
De kunstneriske huse udstilles samme
med første del. Ved et forældremøde fortæller eleverne om værkerne og
processen.
Eventuelt fotograferes og
fremstilles en photostory omkring processen.
|
||
En kopi af noget, der i virkeligheden eksisterer og allerede bliver brugt hver dag. Normalt, når man ser lignende arkitektoniske modeller, er de lavet før et byggeri og fungerer som skitse til det færdige projekt.
Mit hus er min fortolkning af mit eget hjem. De ting jeg vælger at gengive og måden hun gengiver dem på er baseret på at ligne originalen så meget som muligt, men indholdet er en subjektiv følelsesmæssig gengivelse af det huset indeholder. Det er en 3D-tegninger af den rede, jeg sammen med min mand har bygget til vores familie.
Måske er det min indre dukkehuspige, der igen kigger frem fra sit mangeårige skjul?
Her står produktet af netop det det kreative frirum vi har skabt i huset som ren afstressning. Det er forunderligt, hvordan man slapper af, netop når man er i gang og skaber ting med sine hænder.
|
|||
Gennem praktisk billedarbejde øges elevens færdigheder til
at beskrive og skabe betydning – visualisere.
|
|||