Hvad er samtidskunst? KLADDE
”En overraskende relation mellem to dagligdagsfænomener præsenteret i en kontekst, der opfordre til eftertanke”
For at kunne betegnes som originalt skal et værk opfylde følgende
betingelser:
- Værket må ikke benytte sig af
floskler og klicheer
- Moderne/tidssvarende
- Personligt (fortolker
virkeligheden på en ny måde) [Sørensen in Jørgensen, 1971].
- Enhed
- Intensitet/Appel
- Kompleksitet
- Funktionel helhed og
symbolkraft
- Fornyelse (Værket skal fremstå
som en vital krafttilførsel til kunsten)
- Ikke en del af en modebølge
- Mærkværdighedskriteriet
(overraskende anderledeshed) [Kristensen in Jørgensen, 1971].
1) ”Lige til indholdet”-metoden.
Eleven stiller tre spørgsmål til værket. - fortæl mig.. - jeg vil have at.. - du er...
(værkets intention, elevens oplevelse, elevens forholden sig til)
Her skal opstå en dialog med værket. opmærksomheden skærpes når der kun må bruges tre sætninger til at sætte ord på sin oplevelse.
2) Diskursanalyse.
(Associationer og samtale om værket)
5-10 minutters processkrivning, hvor eleverne forholder sig
til værkets
- sprog og intention
- perspektiv til andre, oplevelser og erfaringer
- andre målgruppers oplevelser af værket
eleverne udveksler og diskuterer deres associationer.
3) Relationel æstetik.
(Skab et eget produkt med
udgangspunkt i værket) indvendiggøre oplevelsen/fortolkningen (kropsligt, taktilt og visuelt) nedbrud utilnærmelilgheden i kunstværket.
Fortolke, genskabe, efterligne eller kopiere ideer
til et eget værk, og på den måde leve sig ind i en kunstners
tankegang omkring det håndværksmæssige, materialevalget, udtrykket, ideer,
linjer, tekniker og medier, samt værkets sproglige virkemidler og intension.
Eller måske lyntegne værket på stedet – på fx 2
minutter. [Illeris in Arvesen, 2000]
4) Oplevelsesmetoden.
(Den
kropslige/emotionelle fornemmelse af værket)
Her gælder det om at føle efter, hvordan værket påvirker én
Eleven bliver præsenteret for en konturtegning af kroppen og spurgt: Hvor på kroppen vil du placere
værket?
I hovedet (intellekt), hjertet (følelserne) maven, fødderne, ryggen,
hænderne, etc.
Hvorfor vælger du netop den
eller de kropsdele?
Hvilke af dine sanser (syns-,
høre-, lugtesans m.fl.) bliver aktiveret, når du oplever værket?
5) ”Værket sat på spidsen”-metoden.
(Beskrivelse,
spændingsfelt og tematik)
Essensen af de virkelig gode værker kan oftest sammenfattes i meget få
ord – i princippet er tre nok, hvis de to beskriver de involverede begreber,
objekter eller tilstande og det tredje deres relation.
Denne analysemodel indeholder tre trin:
- Det konkrete plan: Overskrift for værket (værket
beskrives med færrest mulige ord).
- Spændingsfeltet: Imellem hvilke
betydningsmæssige yderpunkter er værket spændt ud.
Tema: Beskrivelse af værkets
overordnede tematik
Viser dansk, nordisk og international billedkunst efter 1945 og indsætte den i en bredere kunsthistorisk sammenhæng.
Formidlingsvirksomhed over for børn, unge og voksne. Der bliver især anvendt ressourcer på samarbejdet med børnehaver, skoler og andre uddannelsesinstitutioner og foreninger.
Ønsker at blive brugt.
Ønsker dialog med brugere.
Ønsker høj faglihed og professionalisme
Ønsker at kunstens indsigt i tilværelsen forstås af så mange besøgende som muligt.
- hensigten med udstillingerne skal være klare og sætte nye tanker igang.
-der skal tages både optimistiske og muntre, samt alvorlige og tunge livsanliggender op
- gennem kunst undersøges og belyses, samt defineres, kommenteres og kritiseres levevilkår
- kvaliteten skal være høj både i udstillingen, formidlingen af udstillingen og i den generelle service
Mennesker bliver klogere af de budskaber, som findes i kunsten.
Kunstmuseets opgave er at formidle forskningsbaseret viden om de tolkninger af tilværelsen, som findes i kunsten.
Det er formidling af de indsigter, der findes i kunsten, der er med til at stimulere den enkelte borgers kulturelle identitet og selvstændige deltagelse i den demokratiske udvikling. Derfor henvender ARKEN sig til alle dele af samfundet.
---
Jes Brinch og Henrik Plenge Jacobsens smadrede parkeringsplads skulle have
ligget på Kgs. Nytorv i tre måneder, men at politikerne beordrede den fjernet
efter kun én uge, opfattede kunstnerne
(helt i forlængelse af avantgardens logik) som en officiel blåstempling af
værket.
http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/perioder/1990-og-frem
Det skarpe skel der har været i kunsthistorien mellem de traditionelle kunstneriske genrer, er i samtidskunsten helt nedbrudt, og de fleste kunstnere arbejder i dag indenfor flere forskellige genrer og medier. Mange af de kunstneriske strømninger der opstod i årtierne fra 1960, er stadig relevante i den nyeste samtidskunst. Genrerne blandes ofte og lapper ind over hinanden.
Peter Land, ... erkender samtidig at mange mennesker i dag stadig vil have kunst, der foregår med en vis distance og nærmest med en forventning om at blive talt ned til.
"Når den så ikke gør det, tror de, at kunsten forsøger at tage røven på dem. Det er jo selvfølgelig ikke min hensigt, men det er noget af det, der sker, når man skaber et værk i det offentlige rum, som folk ikke har bedt om," siger han.
"Kulturinstitutionen sætter i princippet en kridtstreg på et torv og udvider kunstrummet med en usynlig tilbygning. Jeg synes, kunstrummet er det mest interessante rum at arbejde i. Og mit håb er jo, at springvandet skaber sådan et rum til refleksion. Det er iøvrigt der, hvor jeg ser den offentlige kunsts rolle i det offentlige rum, nemlig at skabe små rum i bybilledet, hvor man kan gøre sig nogle tanker. Hvis kunsten i det offentlige rum skal have en funktion, så er det den," siger en lidt mindre forvirret Peter Land.
Link og kilder:
Claus Steenbech
http://steensbech.dk/pages/billedkunst/samtidskunst.php