Bk13 - opgave - sport - golflogo analyse


 Interview med Tina Rechendorff, underviser i skilteteknik på Københavns Tekniske skole.

Hvilke faktorer synes du er væsentlige for et godt logo?

At det ikke kan misforstås. Det skal være tydeligt
Indeholder kontraster, rund mod kantet, mørk mod lys
Det skal have sammenhæng med den virksomhed det afspejler – sælger du biler skal det ikke ligne en knallert. Kunden skal via logoet kunne få en fornemmelse af, hvad det er du prøver at sælge.
Det skal kunne bruges i forskellige størrelser og sammenhænge. Tilpasningen skal ikke ødelægge logoets grund budskab og stemning.
Logoet skal kunne forstørres og formindskes så det virker på stempel, brevpapir såvel som facadeskilte og i reklamemateriale og avisartikler.

Er der sket en udvikling indenfor logoer?

Ja, jeg oplever at udviklingen går i retning af piktogrammet. De er enkle at læse, men historien bag virksomheden kan forsvinde i forenklingen. Risikoen er, at det bliver kedeligt, sterilt, man spørger ikke ind til hvorfor det ser ud som det gør. Måske kommer der en modreaktion på et tidspunkt.
Det er sjovere at designe noget hvor man får lov til at have noget historie ind over. Til gengæld hvis du skal have dit produkt ud i verden er det nødt til at være enkelt og genkendeligt så folk stopper op og siger ”hov, det har jeg da set før”.

Tydelig reference til golf

Indeholder kontraster

Afspejle virksomheden/produktet

Kan forstørres, formindskes, sættes i gråtoner - uden at miste budskab og stemning

Konklusion



Afslutningsvis konkludere vi, at ovenstående - om end enkle - analyseskema ville kunne dække en mindre analyse af logo genren, hvor virksomheden/produktet i min analyse går på golfssporten og ikke golfklubben
(af tekniske grunde er dokumentet overført som billedfil),






Forsøg på forbedring af logo







Nivå golfklub havde et logo, som på flere områder tilfredsstillede min visuelle smag. Jeg havde også kritikpunkter. En god dynamik i figuren blev ødelagt af den for mig lidt tydbenede udfyldning.

Når jeg i første omgang fyldte ud med farve i cirklen endte tekst og cirkel i minder om pebermynte pastillen Polo.

Når hullet i midten fik farve og teksten blev fjernet, endte logoet med at ligne en dartklubs målskive.

Nu var mit hovedmål at logoet skulle være enkelt og ikke have brug for støtte i tekst for at blive forstået. Efter en del timer i Gimp, Paint og Picasa endte jeg med udgaver jeg syntes levede op til min målsætning.

Min konklusion efter at have analyseret og selv forsøgt mig er følgende. Talemåden "less is more" glæder på mange måder når man arbejder med symboer og logoer. Less er så tilgengæld ikke enkelt og dermed nemt. Selvom målet er et enkelt  layout, der er nemt at forstå for de fleste mennesker på tværs af kultur, alder, religiøs tilknytning, køn... you name it, så tager det lang tid af finde frem til et godt resultat.

Link:
Bedst corporat logo changes 2013 Virksomheder ændrer deres logoer for at opdatere en stagnerende brand, vise nyt ejerskab, eller blot for at opdatere i forhold til tidens trend. Når det gøres korrekt, kan et logos forandring puste nyt liv i en brand. HEr ses logoer som er ændret succesfuldt i 2013.

99 designs eksempler på de største virksomheders logo designs.

Legetøj:

Logo Quiz Ultimate en app, hvor du bliver præsenteret for 50 logo'er per level, og det er nu din opgave at genkende så mange af logoerne.  
her kan du finde løsningerne, men prøv selv uden at snyde



Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler