METODE - Dansk - Billedkunst - Visuel personkarakteristik (læst og opdateret sept 2021)


Konstruktion af en person - tableau eller installation med readymades

En installation er tredimensionel  og forholder sig til beskueren samt rummet omkring installationen. Kunsten opstår i samspillet mellem genstandende og beskueren.

Med elever kan opgaverne anvendes fx i forhold til en figur fra en læst fortælling.

Opgave 1

Fremstil et tableau eller en installation med ready mades, hvori du har en konstruktion af en fiktiv person, gennem inddragelse af informationer fra og om personens liv.

Opgave 2

Fremstil en serie iscenesatte fotos med udgangspunkt i den visuelle person fra punkt 1. 
Definition:


Opgave 3

Bearbejdet foto, digital bearbejdning af de i punkt 2 fremstillede fotos.

Herunder eksempler fra læreruddannelsen i billedkunst som linjefag.

Eksempel opgave 1

Presset forfatter/studerende fra før computeren eksisterede. En lille lomme i tiden, hvor alt står stille og kun lyden, fra det menneske man betragtede, går videre.





En gammel skrivemaskine blev omdrejningspunktet for vores installation. Her var et dokument, en readymade, fra en forsvunden tid. Et redskab, der for længst er blevet et nostalgisk ikon. Et redskab tidens børn ikke kender.

Vi havde flere ideer til vores narrative tableu:


a) hovedpersonens valg af job og dertilhørende pres i form af en deadline. En person, der har fungeret nødtørftigt i et længerevarende ubrudt forløb.


b) et ønske om at skabe en lomme i tiden. En lomme, hvor mange problemstillinger kendes fra nutidens arbejdsværelse og andre ser helt anderledes ud. Et oplæg til en snak på tværs af generationer om et fælles tredie.


c) et ønske om at vise en person som næsten perfidt vælger at holde fast i en glemt tids værktøj, skrivemaskinen. Dette til trods for de elektroniske muligheder, der er til rådighed.








Vores farveskema skulle pege i retning af 70'erne, ligeledes hovedparten af de genstande vi medbragte. Samtidig skulle det være en plads, der i dag kunne se ud på helt samme måde, med undtagelse af skrivemaskinen.


Der skulle ikke være noget køn på den person, vi ønskede af afbillede. 

Det skulle være en, som var ligeglad med æstetik, renlighed, sundhed og andre almindelig borgelige værdier. En person, som i længere tid havde siddet på netop dette sted og nu havde rejst sig. 

Allerhelst havde vi fundet en løsning der havde opvarmet pletten, hvor personen havde siddet.
Lydbilledet var personens bevægelser, vejrtrækning, sug på cigaretter, klapren på skrivemaskinen, krølle papir sammen.
Beskueren skulle kunne træde ind i miljøet og eventuelt overtage personens plads.

Eksempel Opgave 2

Fremstil en serie iscenesatte fotos med udgangspunkt i den visuelle person fra punkt 1. 

Ide: 

Vi forestillede os i jobbet som journalistisk portrætfotograf på job. Opgave skulle være at fremstille et foto hvor installationshovedpersonen var i proces. En kendt forfatter på job. Måske som tillæg til en artikel om samme forfatters arbejdsmetode.

Fotoet skulle kunne stå selv, uden brug af filtre o.lign.





















Eksempel opgave 3

Ide:


Vores tanke var, at vi ved at bruge programmet Gimp kunne skabe en illustration af det hårde og opslidende arbejde, der bliver lavet i den installation vi skabte under opgave 1. Ud af skrivemaskinen skulle forfatteren skrive sin egen sjæl. 






Ideer til undervisning:

Tableauet/installationen kan være tekståbner og inspirationskilde .Det kan bringe klarhed over personkaraktererne og tematiske forhold ikke bare i en tekstanlayse, men i en hvilken, som helst oplevelse.

Tableauet/installationene kan indgå, som element tværfagligt og i så godt som alle fag.
Den være øjenåbner for afsender-modtager forholdet.




Link til andre undervisnings ideer:


6. klasse"fylde sig selv på flaske" 





Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler