Hvad bruger børn billeder til?
- at fokusere opmærksomhed,
- at opdage sammenhænge,
- at relatere disse sammenhænge til sig selv ved at give dem form,
- at skærpe iagttagelse og udvikle sansekundskab,
- at opdage nye invarianter - uddrage nye træk fra virkelighedens former, se nye aspekter
- at finde mulige handlingsmønstre, fantasere om det mulige eller ønskelige eller frygtede
- at etablere relationer og identifikation, at positionere sig
- at udøve magi - give trolden navn,
- at udtrykke sansemæssige indtryk som stemninger og følelser,
- at skabe nye sansestrukturer, som kan give anledning til nye oplevelser, fantasier og forestillinger,
- at afprøve/gennemspille de kulturformer, som omgiver barnet
- at projicere en oplevelse til billedmæssig form, hvorved den fastholdes og gøres æstetisk,
- at objektivisere en perception, så den kan betragtes af andre
- at kommunikere, bl.a. interesser og meninger,
- at udvise sociale kompetencer,
- at skabe ny visuel begivenhed
- at fortælle en historie med billeder,
- at udvikle skelneevner - evne til at se forskelle, der gør en forskel,
- at kommunikere med i lege som fx. visitkort, skattekort m.v.
Ovenstående er en liste udarbejdet af Ingelise Flensborg.
kilde:
De første år i skolen, børns billedrepertoire s. 191
0-14, Tema: Børn laver billeder - Visuelle repertoirer - børns eksperimenterende billedsprog s. 10
- at opdage sammenhænge,
- at relatere disse sammenhænge til sig selv ved at give dem form,
- at skærpe iagttagelse og udvikle sansekundskab,
- at opdage nye invarianter - uddrage nye træk fra virkelighedens former, se nye aspekter
- at finde mulige handlingsmønstre, fantasere om det mulige eller ønskelige eller frygtede
- at etablere relationer og identifikation, at positionere sig
- at udøve magi - give trolden navn,
- at udtrykke sansemæssige indtryk som stemninger og følelser,
- at skabe nye sansestrukturer, som kan give anledning til nye oplevelser, fantasier og forestillinger,
- at afprøve/gennemspille de kulturformer, som omgiver barnet
- at projicere en oplevelse til billedmæssig form, hvorved den fastholdes og gøres æstetisk,
- at objektivisere en perception, så den kan betragtes af andre
- at kommunikere, bl.a. interesser og meninger,
- at udvise sociale kompetencer,
- at skabe ny visuel begivenhed
- at fortælle en historie med billeder,
- at udvikle skelneevner - evne til at se forskelle, der gør en forskel,
- at kommunikere med i lege som fx. visitkort, skattekort m.v.
Ovenstående er en liste udarbejdet af Ingelise Flensborg.
kilde:
De første år i skolen, børns billedrepertoire s. 191
0-14, Tema: Børn laver billeder - Visuelle repertoirer - børns eksperimenterende billedsprog s. 10