Opslag

Teknologi - memory

 Lav dit eget memory Jeg har forsøgt med skoletube hp5, men fik det aldrig til at fungere. Så faldt jeg over Match The Memory. Her er en del reklamer, men det fungerer. Jeg lavede et memory med verber til brug i forbindelse med et juletema. https://matchthememory.com/jule_verber

METODE - Visualiserings model

  https://visualiseringsdesign.dk/

Poesi og teknologi

 Forsøg med poesi i scratch

METODE - Chris Macdonald

  Vdr. motivation: Hvorfor gør vi det, hvorfor lykkes det ikke Optimisme og positivisme  er en væsentlig fremtidsstrategi Succes , giver stolthed, tilfredshed og trivsel. Skam giver mennesker ondt i livet, når mål ikke lykkes bliver det til skam. Disciplin er en kompetence som skal læres. For at opøve disciplin kræver det opbakning fra andre. Motivation holdes oppe ved opmærksomhed, opbakning og opmuntring. Fællesskab er en væsentlig faktor i forhold til at nå mål. Det at være samme med andre mennesker er noget af det vigtigste for menneskets trivsel. "Vores niche er andre mennesker" Positive menneskelige relationer øger præstationer, udholdenhed og smertetærskel Amygdala, området i hjerne der er ansvarlig for følesen af tryghed Søvn er vigtig for trivslen, vigtigere end kost og motion. MOO = mennesker omkring dig. PSS: Positiv selvsnak. TPL: Tro på livet. TPL: Tro på lortet (når livet er svært)

METODE - Skole hjem samtaler

 Skole-hjem-samtaler Dette er en samling af forskellige tilgange til skolehjem samtaler. Fokus flytter sig fra klassen til det enkelte barn, fx gennem differentieret undervisning. Det enkelte barn er omdrejningspunkt, men klassens trivsel afhænger af fællesskabet. Idealet om at forældrene skal bakke op om skolen er styrende, men ønsket om en højere grad af ansvarliggørelse af forældre giver et spænding.  Beskrivelsen af eleven ligger ofte i skole-hjem-samtalerne. Hvis forældrene skal tage ansvar må de også kunne udfordre lærerens beskrivelse af deres barn. Dette er også her ressourcestærke forældre har deres shine hvor forældre med færre ressourcer oplever samtalerne som personlige evalueringer af deres evne til at være den type forældre som skolen forventer.  Samtale, ikke konsultation Flervejskommunikation, både forældre, elever og lærere forbereder sig bedst muligt til samtalen. De formelle rammer: Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige prin

Metode - Fællesskab og trivsel

Fællesskab og trivsel Positive erfaringer med fællesskaber, kan forebygge mobning - o gså når der ikke er voksne i nærheden . Værdier: Tolerance, respekt, omsorg og mod  Undervisningsmateriale: Red Barnet Fri for mobberi -  https://www.friformobberi.dk/   og https://www.friformobberi.dk/fri-for-mobberi- 6-9-aar / Min skole min ven (mellemtrin)   https://redbarnet.dk/skole/faellesskab-og-trivsel/ min-skole-min-ven-mellemtrin /undervisningsvejledning-til-mellemtrinnet/ Digital dannelse med udgangspunkt i værdier https://www.friformobberi.dk/aktiviteter/digital-dannelse-med-udgangspunkt-i-vaerdier/ 

Metode - Orden og overblik i mine filer

Billede
Inspireret af rigshospitalets Leanværktøj 5s - orden og overblik følger her en mulig fremgangsmåde for oprydning i drevet. Formål: - at få et overskueligt overblik over filerne i drev,   - at etablere et system der også gør det muligt at bevare overskueligheden Motto: »Det er bedre at holde orden end at rydde op."  ”When in doubt, move it out”. Udbytte: Orden, overblik og ryddelighed sparer tid og plads. FØR (forberedelse) Dette er en meget stor opgave, der kan udføres over flere dage. Afsæt en tidsramme og en fremgangsplan. 1) opret et bibliotek/sted hvor de filer kan stå til senere afklaring 2) i google drev kan der automatisk sorteres på fire måder;  - efter navn,  - sidst ændret af alle,  - sidst ændret af dig selv,  - sidst åbnet, 2) i google drev kan du se filer og mapper på to måder; - som en liste - i et gitter 3) du kan også finde de senest redigerede filer ved at klikke på  Se info   øverst til højre og derefter  på Aktivitet. 4) Etabler en hensigtsmæssig mappestruktur f