Opslag

Hanukkah - en jødisk fest

Billede
Chanukka ,  Chanukah  eller  Hanukkah  (hebraisk: חנוכה)   et lys-mirakel, der skete i templet 164 f.kr.  Ordet betyder "indvielse" og er en  jødisk fest, der falder den 25. kislev (oftest i december) Den kaldes også lysets fest. Fordi grækerne undertrykte og forbød jøderne at studere   Torah  gjorde  jøderne  oprør   mod   grækerne . Efter flere års kamp lykkedes det endelig at smide grækerne ud af Palæstina. Dette ikke uden store ødelæggelser.  Templet i Jerusalem var blevet groft vanhelliget. En række græske afguder var stillet op og endnu værre var den syvarmede guldlysstage, menorah, blevet slukket. Den stage der aldrig måtte slukkes, som tegn på evig tro på Gud. Der var kun akkurat olie nok til at lade menrah'en brænde en dag og det ville tage otte dage at skaffe mere olie. Menrah'en blev tændt og et bud blev sendt afsted efter olie. På mirakuløs vis brændte menra'en i otte dage, længe nok til at olien var hentet. På samme måde som den j

Grantræet - Juletræet

Billede
Et træ med ambitioner og drømme (forventer det tager ca. 8 lektioner) Følgende forløb er planlagt til at foregå ultimo december i 5. klasse. 1. Intro, hvad ved du om juletræer. 2. Læs og tal om en eller to artikler . hvor stammer juletræet fra  Kristendom .dk (umiddelbart mest børnevenlig artikel) Juletræets historie  fra historieonline.dk Kristlig Dagblad -  Det første juletræ i Danmark   Kristendom.dk  Vælg den artikel du mener passer bedst til din klasse, læs og tal om genre,  samt indhold. Her er de samlet i mere printervenlig udgave. Lav  en flip flap (ved ikke hvad den hedder) med spørgsmål fra teksten. Jeg har forsøgt at lave e n digitalt, men det tager tid . 3. Lyt og læs med   Grantræet af H.C. Andersen   (da jeg nåede hertil var der gået 4 lektioner med en rolig klasse) Mål og opgaver til teksten udleveres og løses. 4. Se  Filmen Grantræet  af Lars Ostenfeldt.  - Fiktion kombineret med dokumentar. Ekko artikel omkring filmen om grantræet

Leg - Stratego (sidst læst igennem sept. 2021)

Billede
Stratego Stratego er et brætspil, me n også en fællesleg.  Jeg har brugt materialet fra idespejl.dk på 5. årgang. http://www.idespejd.dk/stratego   Vi har spillet to klasser mod hinanden.  Vi har spillet fire klasser mod hinanden. Hver klasse fik  en base og legen gik i gang.  Reglerne var som altid, men med følgende tilføjelse; 1.    Når e n klasse/et hold har fanget et flag: a.    Kortet afleveres hos pointholderen (læreren). Her ser man at der sættes kryds ved ens klasse/gruppe under ”flag vundet” og kryds ved den klasse der har mistet sit flag under ”mistet flag”. Herefter spiller vinderklassen videre. b.    Klassen/holdet der har mistet sit flag skal sende majorerne ud for at indsamle alle klassens/holdets kort i de forskellige baser. c.    Klassen/holdet mødes foran pointholderen. Her optælles kortene og returneres til holdet inkl. flaget. d.    Klassen/holdet er nu med igen og begynder forfra i egen base. På den måde kan alle være aktivt med og spillet kan fort

Fold en bog

Billede
Fold din egen bog: søgning pinterest orgami

noter om rejse i tid

Billede
Pinterest søgning Hvordan bygger man en tidsmaskine - Politiken Hvis det i en given fremtid vil kunne lade sig gøre at bygge en tidsmaskine, så burde den tidsmaskine vel også eksistere i fortiden, i vor nutid, dersom den transcenderer hele tidsbegrebet.  E=Mc2  Med sin berømte formel teoretiserede Albert Einstein sig i 1905 frem til, at der er en forbindelse mellem energi, masse og tid. Altså, at energi (E) er lig masse (M) gange lysets hastighed (c) i anden potens (2).  Einsteins relativitetsteori udlede, at tid faktisk er en påvirkelig faktor - den kan manipuleres. Tidsmaskinen bliver en rumraket, der kan bevæge sig med en hastighed af 99 procent af lysets hastighed (eksisterende rumfartøjer kan bevæge sig med cirka 0,01 procent af lysets hastighed, men alligevel ...)  sort hul - et vakuum fyldt med tyngdekraft, der suger alt til sig. man ikke kan komme ud af det igen. det har to ender.  Supermand, har været i stand til at bevæge sig hurtigere rundt om Jor

Ornament - mønster

Billede
Ornament : fra latin  ornamentum  'smykke, udsmykning', af  ornare  'udsmykke, pryde' dekorativt mønster af linjer eller stiliserede plante- og dyrefigurer der indgår i udsmykning af fx bygninger og brugskunst OVERFØRT   noget der tjener til udsmykning   fx i ballet eller musik Mønster : fra middelnedertysk eller nedertysk  munster  af oldfransk  monstre  'noget forevist, prøve', af latin  monstrare  'vise' system af linjer, former, farver, motiver el.lign. som danner en regelmæssig struktur   fx i stof eller på tapet OVERFØRT   karakteristisk og (tilsyneladende) regelmæssig orden som noget er struktureret i; måde som noget forløber eller udvikler sig på   fx om tanker, begivenheder og handlinger (ordnet.dk) Hvorfor mønstre i undervisningen? andre kulturers udtryksformer indenfor årtusinders mønsterarbejde - billedkunst Naturens mønstre - nt Link: Eksemple r på ornamenter kan ses på  Monaponapøne Sladrehønes  pintere

Parafrase

Billede
Hvad er parafrase? Ordet parafrase kommer af græsk paraphrasis, af para- og phrasis  og betyder udtryk, omskrivning, fortolkning. Klik her og se prezie med mere om parafrase . Ideer til undervisningsforløb:   Christina Bruun Olsson, grafiker   E n visuel omskrivning/fortolkning i 3 led :  Foto af dyr –  Forenklingsprocess –  Parafrase/fortolkning Kundskab og kaos"    Smitte model  Billedmanipulation og popart - 3. klasse Skolestuen Parafraser eksempler på teknikker   Stor kunst og parafraser Fru Billedkunst 2. klasse - Gustav Klimt træer Dialog med Akropolis -  8. klasse - valgfag T re danske billedkunstnere  Søren Elgaard ,  Karin Birgitte   Lund  og  Bjarke Regn Svendsen  mødtes på Akropolis, med dette sted som udgangspunkt  har de lavet værker. Jeg tænker man kunne give eleverne en opgave, der minder om den billedkunstnerne har givet sig selv.   Kan man parafrasere et  bygningsværk, et sted f.eks. i papirler. Klik her