Opslag

Årsplanlægnings værktøjer

Link Meebook omkring årsplaner og Meebook elevplaner i meebook

Dansk - Ord som virkemiddel

Billede
Opgaver der hænger sammen med Fandango 5 om virkemidler. Klik her for udskriftvenlig version 1. Lav 5 armbøjninger 2. Undersøg hvad følgende ord betyder brug ordnet.dk encyklopædi rygsvømmer skøjteløber vinterbader jammerbugten (brug google til den her) måne sladder velkommen ædedolk 3. Lav 5 mavebøjninger 4. Ord kan have flere betydninger - de kalde ho-mo-ny-mer      f.eks. bakke at bakke - en bil der kører baglæns en bakke - en forhøjning i landskabet, mindre end et bjerg en bakke - flad plade med kanter, bruges til at bære genstande på Brug ordnet.dk og find homonymer til disse ord hede bank får pille pibe fyr tænder Kan du flere? 5. List helt udenfor og sig: “Far, får får får?” “Nej søn, får får lam.” Hvorfor kan jeg ikke finde en dansk udgave af sådan en lille homonom/nym film? link til ide måske for mindre klasser 6. Ords Kon-no-ta-ti-on kaldes også medbe

Billedkunst - performance kunst

Billede
Performance er et mix mellem billedkunst og teater.   Man  er  i performance.  Det, der sker på scenen, er lige så virkeligt, som hvis det ikke blev udført på en scene, men på gaden, hjemme eller i en butik. Det er publikum, at der er et publikum, som gør det til performance. Publikum bliver dermed vigtig. Publikums oplevelse, analyse og feedback. link til pdf om performance Yoko Ono - cut pieces “In this performance Ono sat on a stage and invited the audience to approach her and cut away her clothing, so it gradually fell away from her body. Challenging the neutrality of the relationship between viewer and art object, Ono presented a situation in which the viewer was implicated in the potentially aggressive act of unveiling the female body, which served historically as one such ‘neutral’ and anonymous subject for art. Emphasizing the reciprocal way in which viewers and subjects become objects or each other, Cut Piece also demonstrates how viewing without responsibility has th

Sten - dansk, billedkunst og nt

Billede
Hvorfor NT - Inddeling/klassificering af sten Eksempeler på inddelinger, find en der ligner herefter samtaler om de forskellige stentyper Skifer, skifret Afrundet Kantet Konglomerat ”Rådden” sten, frostsprængning Gangdannelser Diabas, basalt, kinnediabas Brunjernsten Flint Ledeblokke: Porfyrer, kinnediabas, scolithossandsten Granit Gnejs Forsteninger, fossiler, aftryk Sandsten Kalksten efter Mogens Lerbech Jensen marts 2008 stor tak fra mig til Iben Dalgaard Det geologiske kredsløb   stensorterings oplæg Istider og sten til 8a  -  Kristian Fjeldberg  - kort gennemgang ca. 3 minutter Rent liv - porfyr Rent liv - flint Gnejs eller granit på Bornholm Dansk - Artikel fra TVs, Mal en sten : Ved brug af computer - Tag først en kopi af dette dokumen t, så kan eleverne skrive deres svar i kopien, eventuelt give highlight med f.eks. gul, der hvor svarene er. Her også en mulighed for at lære noget om billedbaser f.eks. instagram.  V

Dansk - voxpop

H vad er en voxpop Aktivitet 1. V ox pop? hvad tror du det er?  2. Læs artiklen  Politiken 2011 -  københavnerne kender ikke de døende ord 3. Se Medierøddernes vox pop: Har du Facebook? (2:10).  4. Vi unge voxpop  hvornår har du sidst været en god veninde 5. Opstil de genretræk du kan se ud fra de tre tekster. 6. Hvordan formulerer man et spørgsmål, der er let for andre at svare på?  7. Hvad er forskellen på et åbent og et lukket spørgsmål ?   Vi skal lave en voxpop. Den skal hænge sammen med vores center projekt. - ideer til undringsspørgsmål - Hvordan kan det være at ... xxx ..., når nu ...  yyy ...?   - brainstorm over de emner/spørgsmål I vil undersøge eller lav et par spørgmål Det kan være sjovt, hvis mange svarer på det samme spørgsmål, så man hører forskellige svar. - Test jeres spørgsmål på hinanden. Skal de evt. laves om?     8. Hvem skal interviewes? Hvordan gør I det mest praktisk for jer selv? 9. Hvordan med fotos? tilladelser... måske kan

Billedkunst - Gaudi

Billede
fandango 5 Antoni Gaudi Født:  25. juni   1852 Død: 10. juni   1926   Som barn var Gaudí plaget af  gigt . Det gjorde det vanskeligt for ham at lege. I stedet brugte han tid på at iagttage og analysere naturen og dens opbygning. Han var ikke specielt dygtig i skolen bortset fra i  geometri , hvor han udviste store evner. Det skulle få stor betydning for hans virke. Som 19-årig søgte Antonio Gaudí Cornet ind på arkitektskolen. I første forsøg fik han afslag, men til den spanske kulturs glæde blev han optaget i anden omgang. Han blev arkitekt i  Barcelona  i  1878  på trods af middelmådige karakterer. En af hans lærere udtalte ved hans afgang: "Jeg har enten fundet en vanvittig eller et geni." Kilde: Wikipedia Hele livet ønskede Gaudi at bygge huse hvor hjørner og vinkler forsvandt. Samtidig skulle bygningerne være storslåede bygningsværker. Han ønskede at lave bygninger i materialer som ikke blev anset som særlig værdifulde.  Han gik i gang med at

billedkunst note - Erik Bille Christiansen - anders and malerier

http://www.aok.dk/udstilling/anders-and-flytter-til-nyt-koebenhavnsk-galleri