Opslag

Tulipan

Billede
Tulipan Hvad med en hollandsk  tulipan mark ala fru. Billedkunst .  Du kan se fotos af virkelighedens marker via dette  link Uddrag af  Tulipanløgets historie 1000 f.kr blev tulipanen og tulipanløget dyrket i Tyrkiet. I 1593 fik Hollænderen Charles de L’ Ecluse nogle løg foræret. Disse blev sat i Holland  og allerede året efter blomstrede de for første gang. Det var de første tulipaner i Europa. Charles de L’ Ecluse forsøgte af videnskabelige grunde at forbyde handel med tulipanløg, men forgæves.  Tulipanen bredte sig til hofferne og tulipanløg blev sat i parker overalt i Europa. I 1598 varder tulipaner i Frankrig Omkring 1600 blev tulipanen og tulipanløget en eksklusiv plante og på samme tid blev et af de første rendyrknings virksomheder etableret syd for Haarlem i Holland.  I årene 1610-1640 udviklede der sig en meget livlig handel med tulipaner og tulipanløg.  Tulipaner og tulipanløg blev eftertragtede for deres skønhed.  Deres sjældenhed og dermed pr

Forår - påske

Billede
Foråret er på vej og det skal fejres Vi skal have lyset og den spirende natur ind i lokalet.  Først med enkle dekorationsgreb, siden med naturfaglige eksperimenter og poesi. Lav en tegning (brug evt. ovenstående filmklip som inspiration) Klip pynt til vinduerne Klip høns, kyllinger, lam hvor du bruger et klip af din egen fod og hånd som en del af dekorationen. Se eventuelt dette link for flere ideer.   Du kunne også male en hane eller en forårsblomst. Jeg har med en 5. klasse fulgt denne lille diy (afsæt mindst 45 minutter): Find2learn løb - alle løb på Munkekærskolen

Matematik - lær klokken, måling af tid

Billede
Link: tid Progression 1. opøv en fortrolighed med   urviserne, urskiven , tallene, tidsrum... 2. opøv en fortrolighed med  selve begrebet tid, som fx  i tidsforskel, tidsmålinger... Eksempel på Læringsmål Du kan beskrive klokken via både et analogt og et digitalt ur. Du kan at gå fra analog til digital visning og omvendt. Du kan sætte den store viser på 12 og alene ved at rykke på den lille viser på et analogt ur kunne beskrive, hvad klokken er. Du kan beskrive, hvornår klokken er hel, kvarter over, halv og kvarter i. Tegn på læring Du siger, hvad klokken er på et analogt ur, når klokken er "hel"  (den store viser står på 12) . Du sætter, når der arbejdes med hele klokkeslæt, viserne korrekt på et analogt ur, fx når en anden elev eller læreren siger, hvad klokken er. Du sætter, når der arbejdes med hele og halve klokkeslæt, viserne korrekt på et analogt ur, fx når en anden elev eller læreren siger, hvad klokken er. Ekskursioner  Det kan væ

Teori - Grammatik og didaktik

Grammatik Grammatik er en samling af regler, der beskriver, hvordan sprog er struktureret, og hvordan sprogbrugere kan kombinere ord og sætningsstrukturer for at skabe meningsfulde og korrekte sætninger. Grammatik er grundlæggende for kommunikation, da det giver sprogbrugere et sæt fælles regler og principper, som de kan følge for at kommunikere effektivt og forstå hinanden. Grammatik omfatter mange forskellige elementer, herunder: - stavning, - sætningsstruktur, - ordklasser (fx substantiver, verber, adjektiver, adverbier osv.), - syntaks og - semantik. På et mere avanceret niveau kan grammatik også omfatte stilistiske og retoriske principper, der kan hjælpe med at forbedre kvaliteten af ens skriftlige eller mundtlige kommunikation. Grammatik kan læres gennem forskellige tilgange, herunder - formelle grammatikregler, - undervisning i sætningsstruktur og ordklasser, - læsning og analyse af litteratur, og - øvelser i at skrive og tale korrekt. Korrekt grammatik kan være vigtig i mange s

Kenneth Bøgh Andersen

Billede
Danskfagligt forløb i Fandango 5 omkring fantasy og miljø med et klip fra Himmelherren. Klippet herover var god appetitvækker. Djævlens lærling -undervisning Det handler om det gode kontra det onde i mennesket. Er en person, der gør negative ting kun ond, og er en person, der gør positive ting kun god? Og hvad er positive og negative ting egentlig, for intet er vel så skidt, at det ikke er godt for noget — og omvendt? .... Den sætter mange vigtige tanker i gang og får os til selv at mærke efter, om vi nu også opfører os lige så godt, som vi går og egentlig skilter med.       Link til citat  kilde Mål: Læse med fordobling - handlingsplan (handler om) og fortolkningsplan (drejer sig om)  Undersøge tekstens udtryk for almene og eksistentielle temaer Udvikle forståelseskompetencer, som rækker ud over det litterære Reflektere over det der står på og mellem linjerne Træne evnen til at bevidst, at bruge analyseprocessen til at udvide sin forforståelse og øve sig i at sætte ord

Boganmeldelse

PIV STJÅLET FRA KULTUR FOR UNGE http://kulturforunge.dk/skriveskole/vaelg-de-bedste-ingredienser-til-din-boganmeldelse/ lad det samtidig være den bedste reklame  jeg kan levere Vælg de bedste ingredienser til din boganmeldelse Når du skal bage cookies, tager du ikke bare de 10 nærmeste ingredienser ud af køkkenskabet og roder dem sammen. Forhåbentlig ikke. Du udvælger de lækreste råvarer og rører dem omhyggeligt sammen — ligesom Mette Blomsterberg, når hun skruer sine lækre konditorkager sammen. Brug diktafonen i din mobiltelefon Til din boganmeldelse skal du også bruge ingredienser, og du kan allerede samle dem sammen under læsningen ved at indtale de vigtige ting på din mobiltelefon – næsten alle mobiler har nemlig en diktafon-funktion. Indtal lige det du tænker: “Ej, hvor er det bare sindssygt romantisk, der hvor Romeo revner sine badebukser lige foran Julie på side 40.” “Nøj, hvor er det irriterende med de hurtige spring i synsvinklen, man aner jo aldrig, om det