Opslag

Billedkunst - Sport

Note til eksamen Tema Hvorfor dette tema i billedkunst Sport optager en stor del af mediefladen i den europæiske kultur.  Her ses og indkodes idealer, som spejler historisk kulturelle idealer. Her ses nærmest hellige fællesskaber. Her er oplevelser og begejstring på tværs af sociale skel og alligevel med klare sociale skel. Her er individualitet og holdsamarbejde. Her er kulturelle forskelle. Her er dyrkelse af kroppen. Her er politik, historie, kultur, selviscenesættelse, helte, vindere og tabere. Her er store følelser i spil. Her er mange penge i spil. Her er etik og moral i spil. Men lægger vi mærke til hvilket visuelt udtryk vores (eller vores venners) favorit sportsgren benytter? Kender og forstår vi baggrunden bag symbolerne? Tematisering er væsentlig, da det medfører mulighed for en bevidst stillingtagen, en reflekteret forståelse og en holdning til det visuelle billede, herunder det fællesskab, den manipulati

Statuer og sport

Billede
Kilde: Van Horn Kæmpe collager hvor klassiske statuer kobles på  med vor tids fotofrosne dramaer fra sportsverdenen.  Det er kunstner Jen Ullrich, som står for disse værker og dermed åbner for ideer til undervisning i folkeskolen.  På magisk vis får fotoets lethed og kraftfulde bevægelse den tunge ubevægelige stenskulptur til at virke let og flyvende i billedets rum. Jeg lægger mærke til, at Jen Ullrich på alle værkerne dækker sportsmanden/damens ansigt. Hermed skjuler han deres identitet. Der er ikke tale om en idealisering eller latterliggørelse af fotoets hovedperson. Samblingen er grov og uden ønske om at skjule, at der er tale om et sammenklip. Hvorfor laver han så disse billeder? Kilde: Visual News Inspireret af ovenstående ser jeg pludselig Niels Hansen-Jacobsens bronze statue i et helt andet lys. Den trold bowler da!! Niels Hansen-Jacobsen, Trold der lugter kristenblod, 1896, bronze Kilde: privat foto eller hvad med den k

Hvad er didaktik

Grundtræk af et nyt almendannelseskoncept. Tidstypiske nøgleproblemer Link: http://peadagogikogdidaktik.wordpress.com/laererens-side/teorier/citater-fra-kulturens-skatkammer/klafki-grundtraek-af-et-nyt-almendannelseskoncept/

Fælles noter fra den 28 april

Hvorfor er temaet aktuelt HUSK – det handler hele tiden om den visuelle side af temaet. Dannelsespædagogik: Man bliver bevidstgjort Indsigt – selvindsigt Kulturelforståelse, (egen og andres kultur) selviscenesættelse Diskurs: Visuelkultur Det er overalt, mange genrer, kan ikke ignoreres, identitets indikator Video/musikvideo Bemærk: Visuellitteracy relevant - kommunikation Tolkning og afkodning af film. John dewie: learning by doing . man forstår mere af processen fordi man selv skal tage valg undervejs. Hvordan kan man arbejde med temaet. - tv-køkken - musikvideo - dokumentation - film din hverdag - familie/klasse interwiew - tourguide - fortæl om din sportsgren - selvportræt Sport Bemærk, dannelsespædagogik: Politik, historik og sport, man bliver mere demokratisk/bevidst om den demokratiske proces. Musikvideo – film kammerater der går til en sport – instruktions

Papirklip

Billede
H.C. Andersen Vi har i Danmark en afdød men verdenskendt person, som gjorde sig ikke bare i eventyr, men også i papirklip. Du har sikkert gættet hvem jeg tænker på. Ja, H.C. Andersen . Stærkt inspireret af ham, men i lige så høj grad af den danske nulevende kunstner  Peter Callesen  har jeg udarbejdet et  billedkunstundervisningsforløb med papir og saks. Referencer til andre papirkunstnere scrol ned.  Fordele:    Peter Callesen Lave omkostninger til materiale I bund og grund er en god saks og et stykke papir alt der er brug for. Ulemper:  Det er ikke så let som det ser ud til. Forløb: Silhouette klip, e n skikkelses  omrids, sådan som det ses op mod lyset. Et k lip i sort papir, der blev moderne kun st og et erhverv  i 1700 tallet.   1. tag et digitalt profilfoto af person  2. ændr farver til sorthvid 3. print to stk 4. klip motivet ud (gem evt. udklip til nyt arbejde med det negative rum) 5. vend det ene og mal bagsiden sort med akryl/so